Wkładki na płaskostopie poprzeczne

Jakie jest zastosowanie wkładek ortopedycznych?

Wkładki ortopedyczne mają na celu bezpośrednio poprawę układu kości, nie zaś korekcję stawów czy mięśni. Jednakże, wkładki ortopedyczne poprzez umożliwienie prawidłowego ułożenia stóp i umiejscowionych w nich kości pozwalają uniknąć innych pośrednich problemów. Mowa tutaj m. in. o redukowaniu ryzyka wystąpienia problemów z właśnie wspomnianymi stawami czy mięśniami. Otóż, niewłaściwa konstrukcja kości w stopach oraz ich wszelkie deformacje skutkują nierównomiernym rozłożeniem ciężaru na ich poszczególne części. Wówczas, prowadzić to może do wielu problemów, zwłaszcza z kolanami, biodrami czy kręgosłupem.  Bardzo często na wkładki ortopedyczne decydują się osoby, które walczą z bólami kręgosłupa. Układ ruchowy człowieka jest złożony, a jego podstawą są nasze stopy. Zatem, jest to część ciała, o którą trzeba szczególnie dbać, a która jednocześnie jest często przez nas zaniedbywana. Wkładki ortopedyczne często również zalecane są tym, których postawa nie jest spójna z jej fizjologicznym ułożeniem. Jak się okazuje, stosowanie wkładek ortopedycznych pomaga w korygowaniu wad postawy. Wykorzystują je też osoby borykające się z poszczególnymi deformacjami stóp, wśród których jedną z najczęściej występujących jest płaskostopie. Wkładki ortopedyczne na płaskostopie służą przede wszystkim do zwiększenia komfortu chodzenia w drodze niwelowania bólu jaki im podczas przemieszczania im towarzyszy.

Przyczyny płaskostopia

Podstawową przyczyną platfusa jest nieodpowiednia praca mięśni, które są odpowiedzialne za utrzymywanie wysklepienia łuków stopy, tak by stopa nie stykała się całości z podłożem. Do innych czynników, które sprzyjają powstawaniu/rozwojowi płaskostopia są m. in. nadwaga/otyłość, nieodpowiednie obuwie czy też zbyt intensywne i nadmierne obciążanie stóp. W wielu jednak przypadkach płaskostopie jest wynikiem czynników genetycznych. Ponadto, ryzyko pojawienia się płaskostopia występuje w szczególności w wieku młodzieńczym kiedy to rozwojowi oraz rozrostowi podlegają kości człowieka.

Skąd mam wiedzieć, że mam płaskostopie?

Płaskostopie przejawia się kilkoma charakterystycznymi dla tego schorzenia objawami. Wśród najczęstszych objawów płaskostopia wymienia się m. in. odciski w okolicach podeszwy, bóle stóp, uporczywe pieczenie podczas zetknięcia z podłożem stopy, obrzęki na skórze oraz widoczne rogowacenie i łuszczenie się skóry na stopie. Dodatkowo objawami płaskostopia są nadmierna potliwość stóp, grzybica czy też szybkie się ich męczenie. Ponadto, następstwem płaskostopia są inne deformacje stopy takie jak haluksy czy też paluchy koślawe. Oznacza to, że gdy wykryjemy u siebie wspomniane problemy należy przeprowadzić odpowiednie badanie pozwalające na stwierdzenie (bądź wykluczenie) płaskostopia.

Płaskostopie poprzeczne – jak leczyć?

Płaskostopie poprzeczne jest wynikiem obniżenia się poprzecznego łuku stopy. Dla tego rodzaju deformacji stopy charakterystycznym jest spłaszczenie stopy na jej linii poprzecznej. Mówiąc prościej, podczas występowania płaskostopia poprzecznego dochodzi do rozszerzenia stopy na jej przodzie, przez co to miejsce obciążone jest najbardziej. Przy zdrowej stopie ciężar na przedstopiu winien jest opierać się na pierwszej i piątej kości śródstopia. Przy płaskostopiu poprzecznym zalecane jest zaopatrzenie się w specjalne wkładki ortopedyczne na płaskostopie poprzeczne. Ich celem jest utrzymywanie zdeformowanej stopy w prawidłowym ułożeniu.