Ortezy kręgosłupa

W kategorii ortezy kręgosłupa możemy znaleźć pozycje takie jak: pasy lędźwiowo-krzyżowe, gorsety stabilizujące, pasy nerkowe czy sznurówki ortopedyczne.

Ortezy kręgosłupa występują pod różnymi powszechnie używanymi nazwami. Otóż, można spotkać się z takimi określeniami jak pas ortopedyczny, sznurówka na kręgosłup  czy też gorset stabilizujący.

W obecnych czasach większość z nas jest narażonych na różnorodne wady postawy. Mowa tutaj jest zarówno o dzieciach jak i dorosłych. Dzieci  już od ich najmłodszych lat spędzają wiele czasu przed komputerem oraz innymi urządzeniami jednocześnie garbiąc się, nachylając do przodu i przebywając przez zbyt długi czas w jednej pozycji – jednym słowem obciążając kręgosłup, co może w późniejszym okresie życia (nawet już w latach młodzieńczych) skutkować powstawaniem wad postawy. Dorośli zaś wykonując poszczególne prace również bardzo często nie dbają o zachowanie odpowiedniej postawy, dopóki nie odczuwają bólu. Praca siedząca jak i fizyczna wymaga od nas odpowiedniej profilaktyki, w innym wypadku może dojść do różnych powikłań w skutek osłabienia i naruszenia kondycji kręgosłupa.

Czy orteza może być rozwiązaniem bólu kręgosłupa?

Profilaktyka i jeszcze raz profilaktyka. Bardzo ważne, niezależnie od prowadzonego trybu życia jest zadbanie o to, by nie przeciążać naszego kręgosłupa. W odniesieniu do osób, które dużo czas spędzają w pozycji siedzącej zalecane jest regularne wykonywanie ćwiczeń mających na celu rozciąganie jak i wzmacnianie mięśni. Szczególne znaczenie ma odpowiednio szybka reakcja, gdy pojawiają się pierwsze oznaki wad postawy oraz bóle kręgosłupa. Takich sytuacji nie warto bagatelizować, gdyż zignorowane mogą skutkować coraz bardziej uciążliwymi chorobami w przyszłości. Im szybciej tym lepiej. Zdecydowanie się na noszenie pasa ortopedycznego może pozwolić na uniknięcie późniejszych, często już nieuleczalnych w całości schorzeń i wad kręgosłupa. Dodatkowo, właściwa profilaktyka może skutkować przedłużeniem sprawności pełnej fizycznej.

Jaką ortezę na kręgosłup wybrać?

Na rynku dostępne są różne ortezy kręgosłupa. Głównym kryterium ich podziału jest odcinek kręgosłupa, który wymaga zastosowania unieruchomienia i stabilizacji. Zatem, znaleźć możesz ortezy lędźwiowo krzyżowe, które jak sama nazwa wskazuje stosowane są w leczeniu, odciążaniu czy stabilizacji odcinka lędźwiowego, w związku z czym potocznie określane są jako orteza na kręgosłup lędźwiowy bądź też jako sznurówka niska. Do najczęstszych chorób, w których sznurek lędźwiowo krzyżowy może okazać się niezwykle istotny należą w szczególności osteoporoza, dyskopatia, zwyrodnienia kręgosłupa jak i brak jego stabilności. Kolejnym rodzajem ortez kręgosłupa są tzw. sznurówki wysokie czy też ortezy kręgosłupa wysokie, czyli  stabilizatory górnej części kręgosłupa, w tym okolic piersiowo-lędźwiowo-krzyżowych