Zdrowy sen - jak spać by się wyspać

Zdrowy sen - jak spać by się wyspać

Sen to zdrowie

   Szacuje się, że każdy z nas przesypia około 1/3 swojego życia. Sen to stan organizmu polegający na zniesieniu świadomości i bezruchu ciała osoby śpiącej. Jego przeciwieństwem jest czuwanie, czyli stan kiedy organizm jest aktywny i świadomy. Podczas snu obniża się aktywność ciała, przez co ma ono czas na regenerację i odpoczynek. Mózg w tym czasie przetwarza i „kataloguje” wszystkie bodźce zarejestrowane podczas fazy czuwania. Długość snu zmienia się wraz z wiekiem. Niemowlęta i małe dzieci potrzebują zdecydowanie więcej snu niż starsze dzieci i dorośli. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien przesypiać 8 godzin na dobę bez przerwy. Regularny sen odpowiedniej długości, jest niezbędny dla odpoczynku i prawidłowej kondycji psychofizycznej każdego z nas. Osoby, które zbyt krótko śpią, często mają problemy z utrzymaniem koncentracji i zapamiętywaniem. Już jedna nieprzespana noc powoduje obniżenie zdolności zapamiętywania nawet o 40% oraz obniżenie koncentracji w ciągu dnia.

Deficyt snu w dłuższym czasie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych jak:

- zaburzenia działania układu odpornościowego,

- halucynacje

- stany paranoidalne

Warto więc zadbać o to, aby nasz sen miał odpowiednią długość. Komfort snu. Nie tylko długość snu decyduje o tym, w jakiej kondycji i z jaką ilością energii do działania, budzimy się następnego dnia..

Jakość snu - jak dbać

  Na jakość snu składa się wiele czynników takich jak temperatura w sypialni oraz wygoda. Każdy z nas ma swoją ulubioną pozycję spania: na wznak, na boku lub na brzuchu. Często na skutek różnych czynników takich jak stres, nadmierny wysiłek fizyczny czy kontuzje nie możemy znaleźć odpowiedniej pozycji ciała, żeby zasnąć. Warto w takim wypadku zadbać o wyciszenie i relaks na 2-3 godziny przed snem. Pomocna w takich sytuacjach może się okazać lekka kolacja, ciepła kąpiel z dodatkiem olejków eterycznych lub soli do kąpieli czy relaksująca muzyka. Dla komfortowego snu ma też znaczenie rodzaj i twardość materaca i wygoda naszej poduszki. Źle dobrana poduszka może być przyczyną bólów głowy, bolesnego napięcia mięśni karku oraz bólów kręgosłupa. Warto więc poszukać poduszki odpowiedniej dla siebie

Poduszka marzeń

  Dostępnych jest wiele różnych poduszek do spania. O wyborze właściwej poduszki powinny decydować czynniki takie jak: pozycja przyjmowana podczas snu, wysokość ciała, długość ramienia oraz towarzyszące nam alergie. Osoby, które nie odczuwają żadnych dolegliwości, często decydują się na klasyczną poduszkę wypełnioną pierzem lub różnego typu wypełnieniami antyalergicznymi.

Co jednak, gdy cierpimy z powodu bólów kręgosłupa lub głowy?

Warto wtedy sięgnąć po profilowaną poduszkę ortopedyczną. Wykonane są one najczęściej z antyalergicznych pianek poliuretanowych tak, aby zwiększyć komfort snu i zmniejszyć dolegliwości bólowe. Większość z nich posiada funkcję „pamięci” tzn. tworzywo, z którego została wykonana poduszka, dopasowuje się do kształtu głowy osoby na niej śpiącej pod wpływem ciepła ciała. Dostępne są w różnych rozmiarach i wysokościach oraz kilku stopniach twardości. Mogą również posiadać płytkie podcięcia w miejscach gdzie użytkownik potrzebuje dodatkowego odciążenia np. okolice szyi czy ramienia. Poduszki ortopedyczne dobrze sprawdzają się podczas snu praktycznie w każdej pozycji. Dostępne są w wariantach dla dzieci i dla dorosłych. Gdy jednak większą część nocy przesypiamy w pozycji na brzuchu alternatywą dla poduszki ortopedycznej może być poduszka wypełniona łuską gryki lub prosa. Taka poduszka nie powoduje alergii, rewelacyjnie sprawdza się w przypadku osób z nadmierną potliwością, ponieważ przestrzenie między łuskami ziaren pozwalają na swobodny przepływ powietrza. Na skutek ruchów ciała dopasowuje się ona do kształtu głowy, nawet gdy śpimy na brzuchu. Właściwa poduszka przynosi wiele korzyści: od łagodzenia dolegliwości po dobry nastrój i samopoczucie następnego dnia.

Powiązane produkty

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Pozostałe aktualności

Jak wybrać odpowiednie krzesło toaletowe

Kiedy korzystanie z toalety staje się wyzwaniem z pomocą przychodzi sprzęt ortopedyczny. Na rynku dostępne są produkty umożliwiające pokonywanie barier zwłaszcza z wykonywaniem codziennych czynności. Aby podnieść komfort życia osoby chorej warto skorzystać z nowoczesnych akcesoriów.

Jak zadbać o zdrowie naszych stóp, czyli czy powinniśmy nosić wkładki ortopedyczne?

Stopy są niezwykle istotną częścią naszego ciała i to właśnie na nich podpiera się cały jego ciężar. Ich przeznaczeniem oprócz naszej lokomocji jest również amortyzacja w trakcie wstrząsów, które pojawiają się podczas codziennego chodzenia lub biegania.  Bez dwóch zdań w dużej mierze od ich postury oraz budowy zależy nasz komfort funkcjonowania. W związku z tym należy odpowiednio zadbać o stopy, a w sytuacji pojawiających się schorzeń – szybko wdrożyć...

Balkonik ortopedyczny- wspomaganie mobilności seniora.

Balkonik ortopedyczny, inaczej zwany chodzikiem, to sprzęt medyczny przeznaczony do pomocy w poruszaniu się osobom starszym lub niepełnosprawnym. Dzięki niemu osoby takie mogą funkcjonować w codziennym życiu bez przeszkód.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć